Årsbarn med Maxi - Daniel är framtidens kund
Upphovsrätt: Petter Blomberg
Inlägg
Årsbarn med Maxi - Daniel är framtidens kund
Daniel Håkansson föddes 1992 – samma år som Maxi öppnade. I dag ansvarar han för dryckesavdelningen i butiken och han tror att ny teknik kommer att ändra kundernas köpvanor ännu mer i framtiden. Till en viss gräns. – Jag handlar det mesta på nätet. Men inte mat – det kommer jag nog alltid att handla i butik, säger han.

De närmaste 25 åren kommer våra köpvanor att ändras lika mycket som när snabbköpen ersatte handeln över disk. Handelns utredningsinstitut, HUI, räknar med att kanske var fjärde

av landets butiker försvinner fram till 2025 och att den handeln övertas av nätbutiker.

– Jag handlar nästan alla min kläder på nätet, berättar Daniel och fortsätter:

– Det är smidigt, jag kan handla när jag har tid och det är ganska skönt att sitta vid datorn hemma och klicka sig fram till det man vill köpa. Och på nätet är det ett helt annat utbud av

kläder till exempel.

 

Att våra köpvanor har ändrats de senaste åren märks på flera sätt på ICA Maxi i Motala. Inte minst i förbutiken där pakethanteringen ständigt växer.

– Vår onlinehandel ökar stadigt. Våra kunder gillar möjligheten att kunna beställa sina varor hemma i lugn och ro och att vi plockar dem. Sedan kan de välja om vi ska köra hem dem eller om de ska hämta i butiken, berättar ställföreträdande handlare Thomas Samuelsson.

 

I Sverige har internethandeln ökat i jämn takt i flera år. Nu är den uppe i 60 miljarder per år och konkurrensen märks rejält i butikerna. I sin prognos räknar Handelns Utredningsinstitut med att upp till en fjärdedel av butikerna för sällanköpsvaror, alltså allt utom mataffärer, försvinner fram till 2025.

 

Ska Daniel sia om hur vi handlar om 25 år så tror han att det kommer att bli ännu smidigare än det är i dag.

– Kanske har vi ett chip inmonterat som vi beställer våra varor genom, då behöver vi inte ens använda dator eller telefonen för att få hem våra varor, gissar han.

 

Kommentera
0 Kommentarer
loading...