Handplockat för nätkunderna
Upphovsrätt: ICA Maxi Stormarknad
Inlägg
Handplockat för nätkunderna
– Jag brukar plocka sådana varor som jag själv skulle handla. Så förklarar Robin ”Bobban” Johansson hur han tänker när han plockar varorna till de kunder som handlar via ICA Maxis i Motalas näthandel.

I snart fem år har det gått att handla via nätet hos ICA Maxi i Motala. Faktum är att butiken var en av de första ICA-butikerna i Östergötland med den möjligheten.

Sedan dess lockar den allt fler att få sina varor hemkörda alternativt komma till butiken och hämta varor som de beställt eller färdiga middagskassar.

 

– Sedan vi förbättrade vår ”drive thru” är det fler som kommer till butiken. Men även hemkörningen ökar även om den inte gör det i samma takt som de som hämtar sina påsar i butiken, berättar ”Bobban”.

 

Och ”Bobban” har sin egen fundering om varför det är så:

– Att bara behöva köra in på parkeringen här vid oss och få kassarna utburna till bilen är självklart smidigt – du kan hämta kassarna på väg hem från jobbet, eller när du ska hämta på dagis. Och det tar bara några minuter att handla.

 

Varje dag är det minst tre-fyra personer som arbetar med att plocka ihop varorna till online-beställningarna.

 

– När vi har många beställningar, eller stora beställningar inför helger, är vi fler. Och för den som funderar på hur personalen tänker runt de varor som de plockar ihop berättar ”Bobban” att filosofin är enkel:

 

– Jag plockar bara sådana varor som jag skulle välja om jag handlade till mig själv. Frukten och grönsakerna ska självklart vara så fräsch som möjligt och övriga varor plockar vi med bra hållbarhet. Men inte alltid.

 

– Kött är ju som bäst närmast ”bästföre”-datumet går ut. Men det kan ju vara så att en kund ska laga till köttet senare än helgen och då försöker vi ta reda på det, berättar han.

Kommentera
0 Kommentarer
loading...